KARDIODIABETOLOGIA - GABINET KONSULTACYJNY

Edukacja diabetologiczna i żywieniowa


Czerwone mięso; wołowina, cielęcina, wieprzowina, baranina, jagnięcina (często spożywane w postaci przetworzonej – wędliny, wędzonki) zawiera ważne składniki odżywcze: aminokwasy egzogenne, witaminy (zwłaszcza B3 i B12) i minerały (zwłaszcza żelazo i cynk). Żelazo zawarte w mięsie jest lepiej przyswajalne niż pochodzenia roślinnego.

Około 8 milionów Amerykanów jest wegetarianami lub weganami (głównie z motywacji etycznych). Jednocześnie 37 milionów podaje, że w restauracjach wybiera dania bezmięsne zawsze lub czasami, głównie z powodów zdrowotnych.

Liczne badania udowodniły korzyści zdrowotne diety opartej na roślinach. Zgodnie ze stanowiskiem Academy of Nutrition and Dietetics z 2016 r. dieta wegetariańska zmniejsza ryzyko cukrzycy (o 62%) a także zawału i udaru mózgu.

Potencjalnym zagrożeniem zdrowotnym spożywania czerwonego mięsa jest jego działanie karcinogenne ( rakotwórcze).W raporcie WHO International Agency for Research on Cancer (IARC) Working Group z 2015 r. Na podstawie około 800 publikacji naukowych, czerwone mięso włączono do listy karcenogenów (w kategoriach: mięso nieprzetworzone – ograniczone dowody, mięso przetworzone – dostateczne dowody). Stwierdzono, że każda porcja 50 g przetworzonego czerwonego mięsa dziennie zwiększa ryzyko raka jelita grubego o 18%. Autorzy przypuszczają także związek z rakiem trzustki i prostaty oraz z innymi chorobami.

W badaniu opublikowanym w Journal of the American Society of Nephrology, w populacji ogólnej Singapuru spożycie czerwonego mięsa w górnym kwartylu wiązało się ze zwiększeniem ryzyka schyłkowej niewydolności nerek o 40% w porównaniu z dolnym kwartylem (średnio 15 lat obserwacji). Autorzy zalecają warzywa ewentualnie ryby, owoce morza i drób jako źródło protein zamiast czerwonego mięsa.

W badaniu szwedzkim spożywanie ≥75 g przetworzonego czerwonego mięsa dziennie vs < 25 g powodowało wzrostem ryzyka niewydolności serca o 28%. Meta analiza badań randomizowanych nie potwierdziła związku spożycia czerwonego mięsa z ryzykiem sercowo-naczyniowym.

Rekomendacje żywieniowe American Institute for Cancer Research; Zaleca się spożywanie nie więcej niż 18 uncji (510 g) czerwonego mięsa tygodniowo przy unikaniu produktów przetworzonych. Wytyczne 2015-2020 Dietary Guidelines for Americans zalecają ograniczenie spożycia bez limitów ilościowych.
Zdaniem Dr. Christophera Wilda, dyrektor IARC, wyniki badań nad ryzykiem raka są poparciem dla ograniczania konsumpcji czerwonego mięsa jednakże zawiera istotne składniki odżywcze. Obserwacje te powinny być uwzględnione w przyszłych badaniach oceniających bilans zagrożeń i korzyści dla opracowania najodpowiedniejszych rekomendacji żywieniowych.

Opracowano na podstawie: Medical News of Today, 25 stycznia 2017
Dr nauk med Joanna Kusowska